Interne communicatie bij onze JUMBO!

jumbo
Wat is interne communicatie? Interne communicatie houdt eigenlijk in informeren en motiveren. Binnen een team moet iedereen weten wat er gaande is en hoe het ervoor staat, de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf moeten bij hen bekend zijn. Is dit niet zo, dan kan het behoorlijk misgaan in het bedrijf. Er kan namelijk wantrouwen groeien, want ja ‘’ons wordt niks verteld! ‘’. Wanneer medewerkers wel goed op de hoogte zijn en vertrouwen hebben in de organisatie voelen ze zich meer verantwoordelijk en worden geruchten voorkomen. Dit is uiteindelijk beter voor de organisatie en het hele team medewerkers. Deze theorie zal ik eens toelichten aan de hand van mijn bijbaan bij de jumbo. De structuur van de jumbo bestaat uit de kassa, AGF (groente en fruit), slagerij, verslijn(kaas, vlees en brood),DKW(vulploeg), de manager, assistent-manager en baas.

In de interne communicatie heb je verschillende soorten communicatiestromen, de stromen die bij ons bedrijf vooral van toepassing is zijn Top-down communicatie maar ook Bottom-up communicatie. Top-down communicatie wil zeggen dat van bovenaf instructies doorgegeven worden totdat het de laagste medewerker bereikt, dus van de baas naar de manager, van de manager naar de afdelingschef en van de afdelingschef naar ons, de parttimers en fulltimers. Bij onze supermarkt krijgen wij veranderingen zoals bijvoorbeeld de manier van methodes met het vlees snijden doorgevoerd van bovenaf en dit krijgen wij dan te horen van de afdelingschef. Dan heb je nog bottom-up communicatie en dat betekent dat van onderaf ideeën voorgelegd kunnen worden bij de hoogste leiding. Bij ons is het zo dat de fulltimers of parttimers met ideeën naar boven kunnen komen en hun mening erover kunnen geven. Bijvoorbeeld over de manier van grillen, hoelang we het laten afkoelen enzovoort.
Ik merk wel dat het bij ons zo is dat er echt wel naar je geluisterd wordt naar wat je te zeggen hebt, omdat jou ideeën of standpunten over dingen ook tellen en je altijd kan zeggen hoe je denkt. Dat is denk ik heel goed voor het bedrijf zelf.

Sinds korte tijd hebben wij een privé website voor alleen onze jumbo. Daar kunnen wij actueel nieuws, roosters en andere informatie over de Jumbo vinden. Via deze weg wordt alles gecommuniceerd, voornamelijk kleine veranderingen bijvoorbeeld de werktijden op je rooster. Grote veranderingen worden bij ons door middel van vergaderingen toegelicht. Daarnaast worden er bij ons ook verschillende soorten van informatie gebruikt voor deze veranderingen. Allereerst taakinformatie, wij maken gebruik van een website voor het actuele nieuws van het bedrijf en roosters van de werktijden maar ook planningen van de werktijden hangen in de kantine. Ook maken wij gebruik van werkschema’s, daar staat in per ochtend/middag/avond wat er gedaan moet worden en dat moet je afvinken. Dan hebben wij ook nog voor de avonden poetslijsten met instructies voor de avondploeg. Als tweede wordt er bij ons ook motiverende informatie gebruikt, dat is namelijk als er bij ons dingen goed gaan dan krijg je bij ons de ‘Jubel’. Dat is een soort prijsje dat elke week iemand krijgt, omdat hij iets extra goed gedaan heeft en dat is elke week op elke afdeling iemand. Onze interne communicatie is dus naar mijn mening erg goed. Iedereen helpt daaraan mee en alles wordt binnen onze jumbo goed naar elkaar gecommuniceerd en zo is er dus veel vertrouwen in elkaar.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s